30 31
En rörelse och ett avbrott. Jag sitter med mitt häfte
och boken om undulater. På tavlan har läraren
skrivit upp frågor att utgå från. Jag har läst lite men
boken innehåller alldeles för mycket text. Jag vet
inte vad som är viktigt. Jag önskade mig en undulat
och fick ingen. Tycker jag ens om undulater? Vad
äter de? Hur tar man hand om fåglar? Vingklippt,
vad betyder vingklippt? Nu ringer klockan. Gå ut
på rast, säger läraren. De flesta går ut. Läraren går
till lärarrummet. Några går fram till lärarens bord.
De tittar i lådor, plockar bland pennor och tar fram
skolkatalogen och bläddrar bland klasserna. På
ettan finns bara sju elever. På tvåan många fler. De
pekar ut klasskamraters syskon. De kommer till
trean. Jag lyssnar men låtsas vara försjunken i mitt
arbete. Nu talar de om min systers kompis. Hon har
en syster som går i nian och en annan som är ännu
äldre. Hon i nian kör moped. Hon har en pojkvän
som är över tjugo. Och permanentat hår. Med en
sådan syster kommer man att gå långt. De säger
att lillasystern kommer att gå långt. Jag vet att hon
alltid får skjuts till skolan. Så kommer de till min
syster. Jag känner hur de ser på mig och på varann.
Om man ser på hennes syster fattar man ju att hon
inte har så bra framtidsutsikter, säger en av dem. Jag
börjar rita en undulat, näbben och ena vingen. Den
har så många ögon. Jag tar suddgummit, suddar ut
allt. En kontur blir kvar, en nedsänkt linje i pappret.