209
Vardag
Land, stad, förort
Unionsgatan, Helsingfors 1968. Två ungdomar ler mot kameran. Hon
med kort rufsigt hår, ljus ytterrock i Carnaby Street-stil, i handen
svarta handskar; han med tatuerad arm omkring henne, vit polotröja
under en uppknäppt skjorta, jeans med bälte, oljat kortklippt hår.
Detta och många andra enkla men märkligt talande personporträtt av
människor mitt i livet fotograferade guldsmeden Ismo Hölttö flitigt i
det sena 1960-talets Finland. Han gick under sin matrast ut i människo-
vimlet med sin pocketkamera och knäppte försynt den ena träffande
tidsbilden efter den andra. Senare kom hans bilder att få stor upp
-
märksamhet både på välbesökta utställningar och i uppskattade foto-
grafiböcker.
1
Hölttö var onekligen en skicklig fotograf, men en viktig förklaring
till att hans porträtt har fått en sådan genomslagskraft är att de berättar
om den lilla människan i de stora strukturomvandlingarnas Finland.
Landsbygdens avfolkning accelererade, allt fler arbetade på kontor och
fabriker, internationella konsumtionsvanor slog igenom. Det oaktat
fortsatte många rutiner, vanor och föremål att forma vardagen näs
-
tan som tidigare, både på landsbygden och i städerna. Äldre stadsbor
använde fortsättningsvis hattar, hårdukar, mörka kläder och prome
-
nadkäppar. Barnen bar alltjämt kläder och skor ärvda av äldre syskon
och släktingar. Ute på landet klädde man sig mestadels på samma sätt
som under föregående decennier: rymliga klänningar och förkläden,
flanellskjortor, yllesockor, gummi- och läderstövlar.
Även om den urbana ungdomen som Hölttö fotade bröt mot detta
mönster med sina jeans, tennisskor, fritt svallande hår och nyfikna
anleten påminns man i hans bilder ständigt om de gamla strukturernas
fortlevnad: utslitna fasader, gamla bilar och rostiga cyklar, cigaretter
i fårade munnar, ruggiga rockar, krigsinvalider som hankar sig fram,
borgerlig distans, proletär misstro, avslocknade suputer. Starka kon
-
traster mellan gammalt och nytt förekommer naturligtvis i alla sam-
hällen stadda i snabb förändring. Men faktum är att de syntes mer och
Fotografen Ismo Hölttös porträtt av människor på
landsbygden och i gatuvimlet dokumenterar omvälvningarna
i 1960-talets Finland på ett enastående sätt. Ett ungt par ler
lyckligt mot kameran på Unionsgatan i Helsingfors 1968.