
219
Vardag
rapporten aldrig upp till behandling och i maj 1969 röstade en klar
majoritet av stadsfullmäktige för ett beslut att bygga en metro från
innerstaden till östra Helsingfors. Enligt konsthistorikern Eva Johans
-
son är det troligt att rapporten hade beställts för att styra den allmänna
opinionen i denna riktning. Beslutet om metrobygget användes näm
-
ligen också som ett centralt argument av de arkitekt- och politiker-
kretsar som några år senare slutgiltigt begravde Alvar Aaltos storsti-
lade centrumplan för Helsingfors från början av 1960-talet, i vilken
storstilade motorvägar även ingick. Stadens begränsade resurser fick
inte slösas på elitens skrytbyggen utan borde användas för att utveckla
kollektivtrafiken.
19
Henrik Tikkanens
teckning senhösten
1968 av en planerad
motorväg som skulle
skära tvärs över
södra Helsingfors.
I förgrunden
Sandviken, i fonden
Södra hamnen och
Uspenskijkatedralen.