220
Samtidigt
Kritiken mot privatbilismen ökade i dessa tider överallt i den bil-
burna västvärlden och gav tillsammans med trafikdebatten hösten
1968 i Helsingfors upphov till medborgarföreningen Enemmistö–
Majoritet, som stödde metrobygget och värnade om de gamla stads
-
miljöerna och fotgängarnas intressen. Även om föreningen inte lyck-
ades stoppa den omfattande rivningen av gamla byggnader som just då
pågick i stadskärnan väckte den positiv respons och banade väg för en
mer miljömedveten stadsplanering både i Helsingfors och i andra delar
av Finland. Ett år senare utgav föreningen en uppmärksammad pam
-
flett om ”bilens tyranni” och ”rivningshysterin”.
20
Hösten 1970 publicerade den unga arkitektduon Vilhelm Helander
och Mikael Sundman den rikt illustrerade debattskriften Vems Helsing-
fors med samma budskap om att ”trafiken fräter staden”. Den inne-
höll också frän kritik av hur storkapitalet hade drivit igenom sina stora
byggprojekt i centrum förbi en politisk beslutsprocess och utan hän
-
syn till den omgivande arkitekturen. En av flera byggnader som duon
nagelfor var kontors- och affärscentret mitt emot Järnvägsstationen,
uppfört 1967, som på grund av sin utbuktande parkeringsnivå genast
hade börjat kallas för Korvhuset. Hela byggnadskomplexet var i linje
med de omfattande trafikvisionerna i Alvar Aaltos centrumplan och
i den senare Smith-Polvinen rapporten, inte minst ytterfasadens bil
-
ramper i betong och den breda tunnelförbindelsen för fotgängare med
butiker och kiosker, som förde vidare till spårvagnshållplatserna och
Järnvägsstationen.
21
Intressant nog riktades däremot ingen kritik mot det invid Hagnäs
torg 1968 invigda massiva Cirkelhuset, som tog ett helt kvarter i
anspråk vid torgets nordvästra hörn och var en av de största byggna
-
derna som uppfördes i Finland i slutet av sextiotalet. Detta trots att
byggherren var affärsbanken Kansallis-Osakepankki (KOP) som sam
-
tidigt lät riva hela innandömet i stadens finaste hotell, Kämp vid Esp-
lanadparken, för att omvandla det till sitt huvudkontor. Arkitektduon
Helander-Sundman sammanfattade sin kritik av bankens diskutabla
kulturgärning med den fyndiga rubriken ”Hur KÄMP blev KOP”.
22