221
Vardag
Det fanns flera skäl till att Cirkelhuset fick bättre respons. En saklig
orsak var att de byggnader som röjdes undan för den runda byggnads
-
kroppen var föga enhetliga eller kända. Men framförallt berodde det på
att arkitektparet Kaija och Heikki Sirén hade planerat det runda huset
med sin mörka metallfasad i en medveten kontrast till och i samklang
med den arkitektoniska omgivningen. Till saken hörde nämligen att de
1964 hade ritat det stora, ljusa och rätlinjiga ämbetshuset nordväst om
Cirkelhuset, som tillsammans med den tre år senare invigda och likaså
tidsenligt modernistiska Stadsteatern vette vackert mot Djurgårdsvi
-
ken i sydväst. Som pricken över i:et vette Cirkelhuset i öster mot Lars
Soncks triangelformade Arenahus i rödtegel från 1929, som också
fyllde ett helt kvarter.
23
En närmare analys av Cirkelhusets ursprungliga planritningar och
vissa detaljer i dess utformning avslöjar att det också var anpassat för
ett bilburet samhälle. Invid dess nordöstra fasad uppfördes tre kiosk-
liknande enheter som var avsedda att fungera som en drive-in-bank.
Privatbilarna skulle susa in till drive-in-banken via en nivåanslutning
från en flerfilig infartsväg på pelare, som enligt Alvar Aaltos centrum
-
plan från 1964 var tänkt att löpa i en vacker båge runt Cirkelhuset.
24
Därav blev dock inget och i stället kom Cirkelhuset att nås bäst via
närstående spårvagns- och busshållplatser. Sensommaren 1982 togs
metrostationen vid Hagnäs torg i bruk.