Skapa ett program som automatiskt berättar för dig hur långt borta ett åskväder är utgående från antalet sekunder mellan blixten och åskan. Ljudet färdas en kilometer på ungefär tre sekunder. Skriv ett program som läser in antalet sekunder och skriver ut avståndet.
Uppdatera gissningsprogrammet i exemplet på s. 253 i boken så att det ger användaren lite mera hjälp genom att ange om gissningen är för låg eller för hög. Du behöver alltså en if-sats.
Skriv ett program som kastar en tärning 100 gånger och sparar resultaten i en lista.
Skriv ett program som räknar hur många gånger talet 4 finns i en lista.
Samla dina favoritlåtar eller citat i en lista och skriv ett program som slumpar fram en låt eller ett citat till dig.
Skapa en textfil som innehåller namnen på alla i din klass på skilda rader. Skriv sedan ett program som läser in namnen och sätter in dem i en lista. Låt sedan programmet slumpmässigt välja ut ett av namnen och skriva ut det på skärmen.
Skapa en fil som innehåller heltal på skilda rader. Skriv ett program som läser in textfilen, beräknar medeltalet av talen och skriver ut resultatet. Kom ihåg att du kan behöva omvandla det du läser in från textfilen till heltal med funktionen int.
I exemplet i boken används alltid 24 % moms. Ändra programmet så att användaren får mata in momssatsen.
Skriv ett program som låter användaren mata in ett pris inklusive moms och momsens procentsats, för att sedan beräkna och skriva ut det momsfria priset.
Det är rea i din favoritbutik och eftersom du behöver några nya grejer beger du dig dit. Problemet är att prislapparna endast anger det rabatterade priset och rabattprocenten. För att kunna avgöra hur pass förmånlig en vara är behöver du ta reda på originalpriset. Skriv ett program som låter dig mata in det rabatterade priset och rabattprocenten, för att sedan beräkna och skriva ut originalpriset.
Skriv ett program som låter användaren mata in två rationella tal som strängar, beräknar talens summa och skriver ut den på skärmen.
Skriv ett program som kollar om två inmatade rationella tal har samma värde.
I fractions-modulen finns ingen funktion för att skriva ett rationellt tal i blandad form. Skriv ett eget program som gör det genom att läsa in täljaren och nämnaren. Här behöver du använda operatorerna för rest % och heltalsdivision //.
Skriv programmet i uppgift 15 som en funktion. Funktionen ska ta täljaren och nämnaren som indata och skriva ut talet i blandad form.
Vad behöver du lägga in i stället för ANTAL i koden nedanför för att programmet ska rita en stjärna med fem spetsar?
Vad händer om vi i konstexemplet på sidan 264 svänger 59 grader i stället för 60?
Följande kod ritar en del av ett hus. Lägg till den kod som fattas för att rita åtminstone ett fönster och taket. Lyckas du också få med en skorsten?
Vad händer om du ökar antalkast i exemplet nedanför till 100, 1000 eller 10 000?
Skriv ett program som beräknar hur många sexor du får när du simulerar ett tärningskast 100 gånger. Stämmer det överens med sannolikheten för att få en sexa? Pröva även här olika antal kast (10, 1 000, 100 000). Ser du någon skillnad?
Skriv ett program som simulerar 100 kast med två tärningar och beräknar i hur många fall som båda tärningarna visar en sexa.
Arbeta vidare med frekvenstabellen i exemplet på sidan 267 så att programmet förutom den absoluta frekvensen skriver ut den relativa frekvensen i procent för varje resultat.
Skriv tre funktioner som tar en lista av heltal som indatavärde. Funktionen mini ska skriva ut det minsta värdet i listan och funktionen maxi ska skriva ut det största. Funktionen medel ska skriva ut medeltalet för elementen i listan.
Skriv ett program som simulerar sannolikheten för att vi ska få summan 10 när vi kastar två tärningar. Pröva med olika antal kast.
Ändra programmet i exemplet på föregående sida så att den tid som programmet väntar innan det registrerar starttiden och ber användaren trycka på enter slumpas fram som ett heltal mellan 1 och 10 i stället för att alltid vara 1 sekund.
Ändra programmet i exemplet på föregående sida så att det i stället fungerar som ett test för hur snabbt användaren kan skriva på tangentbordet. Programmet ska registrera starttiden och sedan be användaren mata in alla bokstäver och avsluta med enter. Då registreras sluttiden och om användaren har skrivit allt rätt, det vill säga det inlästa värdet är "abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö", skriver programmet ut tiden på skärmen. Om användaren har skrivit något fel ska programmet skriva ut ett meddelande om det.
Fortsätt arbeta på programmet och be nu användaren mata in sitt namn först i programmet. Om användaren lyckas få allt rätt i bokstavstestet ska namnet och tiden lagras i filen "skrivtider.txt".
Skriv ett program som läser in ditt för- och efternamn, och skriver ut dina initialer med stora bokstäver.
Ändra i programmet som läser in namn från exemplet ovanför så att användaren kan avsluta inmatningen med både "x" och "X". Du behöver ingen if-sats utan klarar dig med en av de funktioner vi har gått igenom i det här avsnittet.
Det är populärt med akronymer, alltså förkortningar av uttryck som till exempel YOLO för "You only live once". Skriv ett program som läser in en mening som användaren skriver och skapar en akronym av meningen.
Skriv ett program som läser in en textfil och räknar antalet gånger som bokstaven "a" förekommer i texten.
En IP-adress används för att identifiera en dator på internet. Varje IP-adress består av 4 tal i intervallet [0, 255] som är åtskilda med en punkt. Skriv ett program som skapar och skriver ut en IP-adress som uppfyller kravet.
I färgexemplet på sidan 254 vill vi endast tillåta värden i intervallet [0, 255]. Lägg till en while-loop för varje inläsning så att programmet ber användaren mata in ett nytt värde så länge som det inmatade värdet är mindre än 0 eller större än 255.
Anna sommarjobbar som bilförsäljare och har fått lov att ge rabatt på bilarna så länge bilaffären får åtminstone 15 % mer än de har köpt in bilen för. Anna vill därför skriva ett program som hon kan använda för att snabbt kolla hur mycket rabatt hon kan ge på en viss bil utgående från inköpspriset. Kan du hjälpa henne?
När en katt fyller ett år brukar man säga att den är 15 människoår gammal. Det andra året lägger till 9 människoår, varefter varje därpå följande år lägger till 4 år. Skriv ett program som läser in en katts ålder i verkliga år och skriver ut åldern i människoår.
Skriv ett program som med hjälp av turtle-modulen ritar ut ett djur på skärmen.
Skriv ett program som med hjälp av turtle-modulen ritar dina initialer snyggt på skärmen. Skapa gärna egna funktioner för de olika bokstäverna, så att varje bokstav skrivs ut i en egen funktion.
Fortsätt på bokstavsprogrammet i den föregående uppgiften så att du nu kan skicka med färgen som argument till funktionerna. Hittar du på någon annan information som du kan skicka till funktionerna för att få olika utseende på respektive bokstav?
Du har två matematiska funktioner: f (x) = 2x + 1 och g(x) = 3x – 4.
a) Skriv dessa som funktioner i Python och använd dem sedan för att beräkna och skriva ut värdet av 2 ∙ f (x) + g(x) när x har värdet 6.
b) Utveckla programmet så att användaren får mata in värdet på x.
Du har fått nys om ett arbete som ger lön enligt följande princip: första dagen är lönen 10 cent och framöver får du dubbelt så mycket betalt som du fick föregående dag. Skriv ett program som avgör hur många dagar du måste arbeta innan du har tjänat ihop en miljon euro.
Skriv ett program som ritar en emoji på skärmen. Utforska gärna Pythons dokumentation för att hitta funktioner i turtle-modulen som kan användas för att färglägga cirklar och polygoner.
Fortsätt på hjälpreda-exemplet på sidan 258 där dina klasskompisars namn finns lagrade i en lista och programmet väljer ut ett av namnen. Du ska nu hjälpa din lärare att skapa grupper i klassen. Ändra programmet så att det slumpar fram grupper om tre elever.
Du har tröttnat på att behöva svara på när du kommer att bli klar med en skoluppgift. Skriv därför ett program som genererar ett slumpmässigt datum (dag, månad och år). Kom ihåg att månaderna har olika många dagar.