Zacharias Topelius samlade många av sina sagor och barndikter i samlingsverken Läsning för barn I–VIII. I början av 1900-talet gavs böckerna ut i en ny version med bilder av konstnärer från Finland och Sverige.
På nästa sida får du se närmare på sju av de bilderna. Se noggrant på och fundera på varje bild.
Illustrationer ska skapa känslor, locka att läsa och ibland också berätta mer än själva texten. Fundera särskilt på vad bilderna får dig att känna och tänka.
Kommer du ihåg frågan som vi ställde i början?
Bilder ska skapa känslor och väcka tankar. Här är några exempel på vad olika personer känt när de tittat på bilden ovan:
I den här bilden har konstnären använt liggande format och fågelperspektiv. Varför har hen gjort det, tror du?
I den här bilden har konstnären använt liggande format och grodperspektiv. Varför har hen gjort det, tror du?
BILDSÄTTA – att välja och/eller skapa bilder till en text eller ett ljud
ILLUSTRERA – att skapa bilder till en text
BILDSEKVENS – flera bilder som kommer efter varandra och som har valts och skapats för att upplevas tillsammans
MOTIV – det ämne som man målar/ritar (eller skriver om)
BILDKOMPOSITION – hur man placerar olika delar i en bild (till exempel placerar personer, saker, hus och moln)
PERSPEKTIV – den vinkel som bilden är gjord ur. Exempel: en bild i fågelperspektiv är uppifrån, som om en fågel tittar ner från himlen. En bild i grodperspektiv är nerifrån, som om en groda tittar upp från marken. Man använder perspektiv bland annat för att bilden ska ha djup och kännas tredimensionell.
Nu är det din tur! Jobba på egen hand eller tillsammans med en eller flera klasskamrater.
A) Välj en text att bildsätta.
Öppna filen med texturval. (Filen öppnas i ett nytt fönster.) I filen finns två sagor av Zacharias Topelius: Jungfru Marias nyckelpiga och Två gånger två är fyra.
B) Välj vad i texten som du vill bildsätta.
Du kan fokusera på en person, händelse eller till exempel känsla. Fundera också på om du vill göra en stor bild eller till och med en bildsekvens.
C) Välj verktyg för att skapa bilden eller bilderna.
Du kan till exempel:
D) Häng upp och presentera bilden i klassen.
Berätta vilken text du har bildsatt. Berätta också vad du har bildsatt och varför.
Are you sure?
Detta TING ingår I det digitala läromedel om Zacharias Topelius som Svenska litteratursällskapet och Schildts & Söderströms har tagit fram för grundskolans lägre årskurser. Materialet är framtaget främst för årskurs 5–6 men kan användas fritt av alla.
Läromedlet utgår från Zacharias Topelius och hans texter för att belysa hans samtid och hans författarskap. Läromedlet finns fritt tillgängligt på gratis.laromedel.fi. Dessutom integreras läromedlet i Schildts & Söderströms digitala läromedel TING.
Läromedlet har tagits fram av Schildts & Söderströms på uppdrag av Svenska litteratursällskapet i Finland. Svenska kulturfonden har beviljat ekonomiskt stöd för projektet.
Producent: Roland Juthman/Schildts & Söderströms
© 2019 Svenska litteratursällskapet i Finland
Källhänvisningarna för videor är i kronologisk ordning.
Omslagsbild och Startfråga
jesadaphorn/Shutterstock.com
Bildens komposition (Video)
Väinö Blomstedt, “Skridskolöparen”, Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Andra boken (1902)
Chyrko Olena/Shutterstock.com
Albert Edelfelt, "Adalminas pärla", Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Andra boken (1902)
Venny Soldan–Brofeldt, "Molnjätten", Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Fjärde boken (1902)
Acke Andersson, "Rimtussen", Läsning för barn XXX – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Xxx boken (190X)
Ottilia Adelberg, "Kyrktuppen", Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Tredje boken (1902)
Uppgift 1
Fråga 1: Albert Edelfelt, "Gamla stugan", Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Första boken (1901)
Fråga 2: Acke Andersson, "Himmelens barn", Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Femte boken (1903)
Fråga 3–4: Acke Andersson, "Hur man hittar sagor", Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Sjätte boken (1903)
Om bilder i Zacharias Topelius verk
musicman/Shutterstock.com
Bild i Zacharias Topelius verk (Bildspel)
Venny Soldan-Brofeldt, “Om den sommar, som aldrig kom”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Sjätte boken (1903)
Väinö Blomstedt, “Peppeli”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Femte boken (1903)
Acke Andersson, “Sampo Lappelill”, Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Andra boken (1902)
Väinö Blomstedt, “Skridskolöparen”, Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Andra boken (1902)
Väinö Blomstedt, “Askungen”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Sjätte boken (1903)
Carl Larsson, “Fågel blå”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Femte boken (1903)
Acke Andersson, ”Källan”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Femte boken (1903)
Uppgift 2
Fråga 1: Väinö Blomstedt, “Askungen”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Sjätte boken (1903)
Fråga 2: Acke Andersson, “Sampo Lappelill”, Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Andra boken (1902)
Fråga 3: Acke Andersson, ”Källan”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Femte boken (1903); Carl Larsson, “Fågel blå”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Femte boken (1903); Väinö Blomstedt, “Peppeli”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Femte boken (1903)
Fråga 4: Venny Soldan-Brofeldt, “Om den sommar, som aldrig kom”, Läsning för barn II – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Sjätte boken (1903)
Fråga 5: Väinö Blomstedt, “Skridskolöparen”, Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Andra boken (1902)
Svara på startfrågan
jesadaphorn/Shutterstock.com
Se på bilden
vänster: jesadaphorn/Shutterstock.com
höger: Andrew Mayovskyy/Shutterstock.com