Bild till text – Hur bygger man en bild?©

Vad känner du när du ser på bilden?

Bilder i Zacharias Topelius verk


Zacharias Topelius samlade många av sina sagor och barndikter i samlingsverken Läsning för barn I–VIII. I början av 1900-talet gavs böckerna ut i en ny version med bilder av konstnärer från Finland och Sverige. 

På nästa sida får du se närmare på sju av de bilderna. Se noggrant på och fundera på varje bild.

Illustrationer ska skapa känslor, locka att läsa och ibland också berätta mer än själva texten. Fundera särskilt på vad bilderna får dig att känna och tänka.

Du kan själv bläddra fram och tillbaka bland bilderna. Håll fast en bild genom att trycka på den.

Kommer du ihåg frågan som vi ställde i början?

Vad känner du när du ser på bilden?



Bilder ska skapa känslor och väcka tankar. Här är några exempel på vad olika personer känt när de tittat på bilden ovan:

  • en vacker bild, jag tycker om färgerna
  • bilden känns kall, som is
  • skrämmande, mörkt, något farligt kommer att hända!
  • det känns spännande
  • det är lugnt, stilla, tyst
  • det känns lite som om jag varit rädd och inte mer är det
  • jag blir lite ledsen när jag ser på den
  • det känns inte så mycket, det är en tråkig bild

 

 

Du har rätt till dina känslor!

 


Bara du kan veta vad du känner när du ser på en bild (eller läser en text). Och din känsla är aldrig fel, den är bara din.

 

 


Det betyder också att när till exempel dina kompisar tittar på bilden, så känner de kanske någonting helt annat. Och deras känslor och upplevelser är lika ”rätt” som dina är.
 

I den här bilden har konstnären använt liggande format och fågelperspektiv. Varför har hen gjort det, tror du?
 

I den här bilden har konstnären använt liggande format och grodperspektiv. Varför har hen gjort det, tror du?



Vad känner du när du ser på bilden?

Ordlista


BILDSÄTTA – att välja och/eller skapa bilder till en text eller ett ljud

ILLUSTRERA – att skapa bilder till en text

BILDSEKVENS – flera bilder som kommer efter varandra och som har valts och skapats för att upplevas tillsammans

MOTIV – det ämne som man målar/ritar (eller skriver om)

BILDKOMPOSITION – hur man placerar olika delar i en bild (till exempel placerar personer, saker, hus och moln)

PERSPEKTIV – den vinkel som bilden är gjord ur. Exempel: en bild i fågelperspektiv är uppifrån, som om en fågel tittar ner från himlen. En bild i grodperspektiv är nerifrån, som om en groda tittar upp från marken. Man använder perspektiv bland annat för att bilden ska ha djup och kännas tredimensionell.

Läs och bildsätt

Nu är det din tur! Jobba på egen hand eller tillsammans med en eller flera klasskamrater.

A) Välj en text att bildsätta.
Öppna filen med texturval. (Filen öppnas i ett nytt fönster.) I filen finns två sagor av Zacharias Topelius: Jungfru Marias nyckelpiga och Två gånger två är fyra.

B) Välj vad i texten som du vill bildsätta.
Du kan fokusera på en person, händelse eller till exempel känsla. Fundera också på om du vill göra en stor bild eller till och med en bildsekvens.

C) Välj verktyg för att skapa bilden eller bilderna.
Du kan till exempel:

  • rita
  • måla
  • klippa och klistra
  • fotografera
  • skapa grafik på dator.

D) Häng upp och presentera bilden i klassen.
Berätta vilken text du har bildsatt. Berätta också vad du har bildsatt och varför.