Nu ska du få ett uppdrag!
Du ska göra en muntlig redovisning om Zacharias Topelius. Du ska berätta om Zacharias eller om något som han skrev.
Redovisningen ska ta 5 till 8 minuter, absolut inte mer.
Nu ska vi se närmare på hur du kan jobba! På nästa sida får ämnen att välja emellan.
Din redovisning om Zacharias Topelius kan handla om till exempel:
Vilket ämne tycker du låter intressant? Välj ett ämne och gå till nästa sida. Där får du tips på hur du kan börja med själva jobbet.
1) topelius.sls.fi
Det här är Svenska litteratursällskapets webbplats om Zacharias. Det finns superjättemegamycket på webbplatsen (och mycket är ganska svårt skrivet), men i följande delar hittar du säkert både fakta och bilder:
2) sls.finna.fi
Det här är Svenska litteratursällskapets sida på finna.fi, en webbplats där arkiv och muséer delar material.
Här finns bland annat många bilder på Zacharias, hans hem och en del av hans familj.
Använd sökord som ”Zacharias Topelius”, ”Kuddnäs” och ”Björkudden”.
Pst! Du hittar också fakta och information i följande TING:
Om du är intresserad av rim, dikter eller till exempel livet och språket på Zacharias tid, finns det TING om det också – kolla själv!
Kommer du ihåg frågan som vi ställde i början?
Ja, vad tycker du? Vad är grejen egentligen? Om vi pratar om muntlig redovisning är grejen kanske till exempel:
MUNTLIG REDOVISNING – att hålla en muntlig presentation, att berätta om ett ämne för publik
STÖDORD – ord som man skrivit upp som stöd för minnet (till exempel vid muntlig redovisning)
INLEDNING – början av en muntlig redovisning, rapport eller uppsats
AVSLUTNING – slutet på en muntlig redovisning, rapport eller uppsats
Are you sure?
Detta TING ingår I det digitala läromedel om Zacharias Topelius som Svenska litteratursällskapet och Schildts & Söderströms har tagit fram för grundskolans lägre årskurser. Materialet är framtaget främst för årskurs 5–6 men kan användas fritt av alla.
Läromedlet utgår från Zacharias Topelius och hans texter för att belysa hans samtid och hans författarskap. Läromedlet finns fritt tillgängligt på gratis.laromedel.fi. Dessutom integreras läromedlet i Schildts & Söderströms digitala läromedel TING.
Läromedlet har tagits fram av Schildts & Söderströms på uppdrag av Svenska litteratursällskapet i Finland. Svenska kulturfonden har beviljat ekonomiskt stöd för projektet.
Producent: Roland Juthman/Schildts & Söderströms
© 2019 Svenska litteratursällskapet i Finland
Källhänvisningarna för videor är i kronologisk ordning.
Bilder via Finna har användarrättigheter enligt CC BY 4.0.
Omslagsbild och Startfråga
WilleeCole Photography/Shutterstock.com
Ett uppdrag!
Pranch/Shutterstock.com
Fundera, forska och ordna (Video)
urfinguss.jpg/iStockphoto.com
phipatbig/Shutterstock.com
Yulia_Bogomolova.jpg/Shutterstock.com
clu.jpg/iStockphoto.com
temmuz can arsiray.jpg/iStockphoto.com
Urupong.jpg/iStockphoto.com
Alexxndr.jpg/Shutterstock.com
subjug.jpg/iStockphoto.com
Urupong.jpg/iStockphoto.com
firina.jpg/iStockphoto.com
denizya.jpg/iStockphoto.com
phipatbig/Shutterstock.com
sureshsharma.jpg/iStockphoto.com
Formulera och berätta inför publik (Video)
Image_Source_/iStockphoto.com
YakobchukOlena/iStockphoto.com
SetsukoN/iStockphoto.com
blackboard196/iStockphoto.com
andy_Q/iStockphoto.com
junce/iStockphoto.com
velinRadkov/iStockphoto.com
Sonsedska/iStockphoto.com
Acke Andersson, "Rimtussen", Läsning för barn XXX – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Xxx boken (190X)
Ottilia Adelberg, "Kyrktuppen", Läsning för barn I – Illustrerad af finska och svenska konstnärer, Tredje boken (1902)
J.C. Lihr / SLSA 1160 Runebergbibliotekets bildsamling / SLS via Finna
Gabor Tinz/Shutterstock.com
velinRadkov/iStockphoto.com
skynesher/iStockphoto.com
kiankhoon/iStockphoto.com
Steven Bramall/iStockphoto.com
Liia Galimzianova/iStockphoto.com
siamionau pavel/Shutterstock.com
nattanan726/iStockphoto.com
Svara på startfrågan
WilleeCole Photography/Shutterstock.com